Tuesday 6 November 2012

PERUBAHAN ISU PERUMAHAN

Oleh Siti Khalidah Mazlan
        sitikhalidah90@gmail.com




            Projek perumahan terbengkalai, golongan berpendapatan rendah, dan dilema golongan muda adalah satu rangkaian masalah  dalam pembangunan perumahan di Malaysia. Bajet 2013 menunjukkan pola perubahan dalam menangani isu pemilikan rumah. Bermula daripada pembentangan bajet 2008 kerajaan telah memperkenalkan pelbagai cara bagi membantu rakyat memiliki rumah sendiri. Pembangunan perumahan dilihat semakin meningkat selaras dengan intipati yang terdapat dalam bajet terdahulu.
             Persoalannya adakah bilangan tersebut dapat memenuhi kemampuan kewangan rakyat pada masa ini? Kongres Kesatuan Pekerja-Perkerja dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menyarankan agar kerajaan menubuhkan jawatankuasa perumahan negara bagi menangani masalah ketidakmampuan rakyat untuk memiliki rumah. Majoriti rakyat memberikan tindak balas yang positif selepas berakhirnya pembentangan bajet 2013. Sepanjang tempoh pelancaran program-program perumahan terdapat perubahan daripada segi sasaran dan strategi. Tidak kurang juga dengan permintaan demi permintaan yang dilakukan pelbagai pihak yang menuntut pembaikpulihan program yang dilancarkan. CUEPACS umpamanya mengharapkan sistem permohonan perumahan kos rendah bagi memastikan pembeli, hanya mereka yang tidak memiliki rumah dan berpendapatan rendah.
            Program Rakyat Disewa (PPR), PPR Bersepadu, Skim Jaminan Kredit Perumahan (SJKP), Perumahan Rakyat 1 Malaysia (PR1MA) dan Cukai Keuntungan Harta Tanah ( CKHT)  adalah salah satu bentuk program yang mampu mengatasi masalah pemilikan rumah. Bajet 2013 mencatatkan sebanyak 1.9 billion diperuntukkan untuk membina rumah bernilai RM 30 000 hingga RM 400 000 oleh PR1MA, SPNB dan Jabatan Perumahan Negara. Hari ini permintaan begitu tinggi dan mengatasi penawaran. Hasilnya pembentangan bajet pada kali ini kerajaan memberi jaminan akan membina lebih banyak rumah untuk golongan berpendapatan rendah. Ketua Ekskutif Mas Building Society Bhd (MBSB) Ahmad Zaini Othman berkata pendekatan yang diketengahkan Perdana Menteri dalam bajet dilihat menyeluruh dan turut merangsang sektor lain berkaitan seperti institusi kewangan dan penyeliaan pembelian.
            Program Skim Rumah Pertamaku melalui Cagamas, kerajaan menawarkan jaminan ke atas bayaran pendahuluan sebanyak 10 peratus bagi harga di bawah 220 ribu ringgit. Skim ini diwujudkan khas bagi golongan yang berpendapatan tiga ribu terutamanya golongan muda. Kebiasaanya sebaik sahaja tamat pengajian di universiti mereka perlu menyelesaikan pinjaman kewangan. Isu pembelian rumah mungkin perlu difikirkan sedalam-dalamnya sebelum mengambil keputusan untuk membelinya.
             Realitinya dengan trend harga rumah yang semakin meningkat akan membataskan golongan ini untuk memiliki rumah sendiri. Hal ini tidak termasuk hasrat untuk memiliki kenderaan sendiri dan berumah tangga. Harga rumah yang meningkat dengan tidak munasabah terutama sekali di bandar sejak kebelakangan ini menjadi kekangan kepada mereka yang berminat untuk membeli rumah terutamanya golongan muda. Sebelum intipati bajet dibentangkan baru-baru ini, Idris Haron Pengerusi Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) mengharapkan kerajaan dapat menyelesaikan masalah pemilikan rumah mampu milik tanpa terikat dengan sistem birokrasi sehingga pemohon bosan dan akhirnya gagal mendapatkan pinjaman. Golongan muda harus diberi insentif seperti Skim Rumah Pertamaku katanya lagi.
            Sehingga kini banyak aduan berkaitan rumah terbengkalai berlaku. Perkara ini terjadi apabila pemaju gagal menyiapkan sesuatu projek pada masa yang ditetapkan. Definisi terbengkalai yang dimaksudkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) ialah sesuatu projek perumahan telah terhenti selama enam bulan atau lebih secara berterusan di luar tempoh Surat Perjanjian Jual Beli. Pembeli akan menanggung beban hutang yang berganda apabila terpaksa membayar hutang pinjaman dan rumah sewa pada masa yang sama. Perumahan terbengkalai juga mendatangkan risiko kesihatan. Manakala pelabur, pemaju tanah dan pembeli sendiri akan takut melabur dan membeli di negeri yang mempunyai banyak projek perumahan terbengkalai.
             Bajet kali ini sebanyak 100 juta ringgit telah disalurkan bagi membiayai kos rumah terbengkalai. 30 projek rumah terbengkalai telah dipilih bagi menyelesaikan kemelut ini. Insentif cukai kepada para kontraktor penyelamat juga diperkenalkan bagi menggalakkan penyertaan mereka dalam program ini. Sebelum ini, bajet terdahulu juga telah mewujudkan Program Pemulihan Rumah Terbengkalai. Tahun 2012 mencatatkan,63 juta diperuntukkan  bagi memulihkan 1270 unit rumah terbengkalai.
           
            Golongan berpendapatan rendah barangkali boleh menarik nafas lega apabila kerajaan  mengumumkan akan membina 123 000 unit rumah mampu milik di seluruh negara. Pengumuman ini sebenarnya telah membawa pelbagai kesan dalam kehidupan mereka. Kos hidup yang semakin meningkat tidak memungkinkan bagi mereka untuk  memiliki rumah sendiri. Apatah lagi bagi mereka yang sudah melepasi paras usia muda. Mempunyai  keluarga yang besar, menanggung persekolahan anak-anak dan beban kerja adalah satu pakej yang terpaksa ditanggung oleh kebanyakkan masyarakat pada hari ini. Kadangkala sehingga usia yang sepatutnya mereka berehat di rumah diganti dengan bekerja di pejabat kerana masih dibebani hutang.
             Perubahan paling ketara dalam pembentangan bajet kali ini adalah berkaitan dengan kenaikan kadar Cukai Keuntungan Harta Tanah (CKHT) yang dapat mengurangkan aktiviti spekulasi hartanah. Sebelum ini bajet perumahan hanya berkaitan bagaimana ingin memiliki rumah. CKHT adalah cukai yang dikenakan atas keuntungan daripada pelupusan harta tanah. Maka wujud pro dan kontra dalam isu ini. Walaupun rata-rata penganalisis bersetuju dengan kenaikan CKHT kerana didakwa tidak menjejaskan industri dan hanya akan memberi impak yang minima kepada spekulasi hartanah. Namun dikatakan CKHT juga sebenarnya kurang memberi kesan dalam mengatasi spekulasi hartanah kerana kenaikan hanya pada kadar 5 peratus berbanding kadar semasa.
             Pengawalan harga rumah yang efektif  diharap mampu mengubah situasi rakyat yang tidak mampu untuk memiliki rumah. Negara maju yang diangankan mungkin akan mengalami jalan yang sukar jika masalah dalaman tidak mampu diselesaikan dengan baik. Walaupun negara maju sering dikaitkan dengan pelbagai masalah namun kita boleh mengubah persepsi tersebut melalui perancangan yang teratur dan bersih. Segala masalah dapat diselesaikan jika perancangan tersebut tidak dicemari dengan konspirasi negatif.
            Perubahan demi perubahan isu perumahan dalam sejarah bajet negara membawa kebaikan kepada golongan sasaran. Secara tidak langsung dapat meringankan beban mereka sebagai pengguna. Kebiasaanya walaupun mereka bekerja dengan gaji empat angka, namun masih tidak mampu membeli sebuah rumah. Menyewa rumah adalah inisiatif terbaik dan jalan yang paling mudah untuk mencari tempat berteduh selepas usaha untuk membeli rumah gagal. Selain itu apabila hasrat memiliki rumah tercapai, sebenarnya dapat mengurangkan kos hidup yang semakin meningkat. Penjimatan dapat dimaksimumkan dan pembaziran pula dapat diminimakan. 

No comments:

Post a Comment