Wednesday 5 December 2012

ETIKA KEWARTAWANAN DI MALAYSIA.


OLEH :
Mohd Khuzaimi Bin Juhari (204396)
Nik Mohd Haris Bin Nik Setapa (204625)
1.      Pendahuluan.
Kewartawanan merupakan satu bidang yang melibatkan kegiatan mengumpul, menakrif, menyusun maklumat, menulis, melapor, menyunting dan menyiar cerita-cerita mengenai sesuatu peristiwa melalui media cetak, media elektronik dan internet dalam bentuk berita atau rencana yang mampu menarik perhatian dan memberi manfaat kepada masyarakat. Etika kewartawanan pula merupakan satu set peraturan yang diwujudkan sebagai garis panduan kepada para wartawan dalam menghasilkan penulisan mereka. Etika diwujudkan bukanlah untuk menghukum secara fizikal, tetapi ianya lebih memberi kesan dalam bentuk moral kepada wartawan yang melanggar etika dan juga memberi kesan yang negatif kepada audien akibat sikap yang tidak beretika wartawan semasa menghasilkan penulisannya.
Melihat situasi di Malaysia, etika kewartawanan dilihat kurang dipatuhi oleh para wartawan tempatan. Pelbagai isu dan tindakan tidak beretika dilakukan oleh para wartawan telah menyebabkan bidang kewartawanan di negara ini seakan-akan menjadi satu landasan untuk melemparkan fitnah, tuduhan dan agenda-agenda kepada individu atau kumpulan dengan niat untuk merendah-rendahkan dan menjatuhkan maruah seseorang atau sesuatu kumpulan.
Isu-isu yang wujud ini jika terus dibiarkan akan mengganggu-gugat ketenteraman dan kesejahteraan negara. Penyebaran fitnah melalui media massa seperti media cetak dan media elektronik jika tidak dibendung dengan segera akan menyebabkan berlakunya perubahan dalam masyarakat daripada sebuah masyarakat yang asalnya sopan menjadi sebuah masyarakat yang suka akan perkara yang negatif seperti gosip liar dan fitnah.

Etika Kewartawanan Islam
Jika dilihat dari sudut dunia etika kewartawanan dalam islam sebenarnya tiada.  Kebanyakkan media antarabangsa dimiliki oleh tokoh – tokoh yahudi. Jika mereka yang memiliki media ini maka mereka akan menceritakan kebaikan mereka lebih – lebih lagi berkaitan Rejim Zionis. Lihat saja siapa di belakang media antarabangsa seperti Cnn, Cnbc, Fox,Reuters, Bbc dan lain-lain yang sama ada secara langsung atau tidak langsung pasti berkaitan dengan rejim Zionis. Disebabkan itu juga kesengsaraan warga Palestine tidak dihebahkan oleh masyarakat antarabangsa. Menurut Nik Roskiman Abdul Samad(2011) menyatakan bahawa etika kewartawanan islam tidak diamalkan oleh media antarabangsa bahkan oleh pengamal media beragama islam sendiri dan akibatnya sesuatu berita tidak mempunyai sumber yang kukuh. Didalam islam sesuatu perkara mementingkan kebenaran bukan sahaja dalam penulisan berita bahkan di dalam kehidupan seharian. . Contohnya, pada sifat Rasullulah SAW yang terkenal 'al-Siddiq' yang membawa maksud benar dalam tutur kata dan tingkah laku.
Di dalam penulisan kewartawanan juga kita mestilah mempunyai niat yang baik di dalam penulissan bukannya niat untuk menjatuhkan sesorang atau cuba mengancam keselamatan negara. Jika dilihat di negara islam Malaysia sebagai contohnya perkara seperti ini di kawal oleh kerajaan namun begitu kewujudan laman – laman blog telah mennjadikan bidang penulisan sukar dikawal dan menjadikan ia lebih terbuka namun ia masih dikawal oleh kerajaan kerana kerajaan cuba menyekat dari berita – berita palsu yang boleh menjatuhkan kerajaan dari tersebar. Di dalam islam niat kita untuk melakukan sesuatu perkara mestilah baik agar mendapat balasan di akhirat kelak. Di dalam penulisaan niat yang baik penting supaya tidak menjatuhkan negara dan imej seseorang. Menurut Nik Roskiman Abdul Samad(2011) Mana-mana wartawan berjuang dengan ikhlas mencari berita yang benar dan menyampaikan kebenaran itu kepada masyarakat sebenarnya menjalankan tugas murni di sisi Islam.
Kewartawanan disisi islam juga mestilah menulis berdasarkan fakta dan dan sumber yang sahih. Jika mereka menulis tidak berdasarkan fakta dan sumber dianggap tidak benar dan tidak tidak beretika. Akibatnya sesuatu berita dan penulissan akan dianggap tidak sah kerana tidak mempunyai sumber. Di dalam islam sumber adalah penting untuk membentuk kebenaran setiap penulisaan yang ditulis dan tidak menyebabkan ia menyimpang dari tujuan asal penulisan.

Kod Etika Wartawan Mengikut Kesatuan Wartawan Kebangsaan Malaysia(NUJM)            Terdapat lapan kod etika dalam bidang kewartawanan yang ditetapkan oleh Kesatuan Wartawan Kebangsaan Malaysia(NUJM) sebagai panduan kepada para wartawan di Malaysia. Antaranya ialah untuk memastikan wartawan melaporkan kebenaran dan menghormati hak orang ramai untuk mendapatkan maklumat yang benar. Kod etika yang seterusnya ialah di dalam melaksanakan tanggungjawab kepada masyarakat, wartawan akan mempertahankan dua prinsip iaitu kebebasan memungut dan menerbitkan berita dengan jujur serta hak untuk mengeluarkan ulasan dan kritikan secara adil. Kod etika ketiga yang digariskan oleh NUJM ialah wartawan hanya akan melaporkan fakta-fakta yang diketahui asal-usulnya. Sebagai wartawan, tidak akan timbul isu menyembunyikan sebarang maklumat atau memalsukan sebarang dokumen semasa berita diterbitkan.
            NUJM turut menggariskan bahawa wartawan perlu menggunakan kaedah yang adil untuk memperoleh berita, gambar dan dokumen. Perkara ini amat dititikberatkan untuk mengelak daripada berlakunya penyalahgunaan kuasa wartawan semasa proses mendapatkan informasi terutamanya yang melibatkan organisasi-organisasi tertentu. Dalam garis panduan kod etika itu juga, NUJM menyebut bahawa sebarang maklumat yang tidak tepat yang telah dilaporkan oleh wartawan haruslah diperbetulkan. Wartawan yang melaporkan maklumat tersebut harus berusaha untuk memperbaiki kesilapan yang telah dilakukan olehnya bagi memastikan orang ramai mendapat maklumat yang tepat dan tidak terkeliru selain daripada untuk menjaga imej individu atau organisasi yang terlibat.
            Perkara yang turut digariskan dalam kod etika tersebut ialah wartawan harus menghormati rahsia professional berhubung dengan sumber maklumat. Merujuk kepada perkara tersebut, dalam mencari dan mengumpul maklumat,seseorang wartawan itu harus tahu membezakan antara maklumat yang boleh disiarkan kepada umum dengan maklumat yang dianggap sulit. Maklumat-maklumat yang berkaitan dengan pentadbiran dan urusan dalaman organisasi yang dianggap sebagai rahsia tidak seharusnya dijadikan isu oleh wartawan untuk disiarkan kepada umum kerana ia akan mendedahkan maklumat sulit sesuatu organisasi kepada orang ramai.
            Dalam kod etika yang digariskan oleh NUJM itu juga ada menyebut bahawa segala perbuatan seperti plagiat, mengumpat, fitnah lisan, fitnah bertulis dan tuduhan-tuduhan tidak berasas serta rasuah adalah kesalahan yang paling besar dalam dunia kewartawanan. Ini adalah kerana segala perbuatan tersebut merupakan jenayah yang membolehkan seseorang wartawan itu dihadapkan ke mahkamah di bawah beberapa akta seperti contoh Akta Fitnah 1957 yang memperuntukkan hukuman penjara dan denda kepada pesalah. Ini menunjukkan bahawa kebebasan yang diberikan kepada wartawan adalah mempunyai had-had tertentu bagi memastikan wartawan tidak melakukan perkara  yang boleh mengganggu-gugat keamanan dan kestabilan negara.
            Kod etika yang terakhir yang digariskan oleh NUJM ialah pengiktirafan antara sesama wartawan berhubung dengan soal-soal professional bidang itu di mana wartawan akan menolak sebarang bentuk campur tangan daripada kerajaan atau pihak-pihak yang lain. Melihat kepada kod etika tersebut, dapat dihuraikan bahawa setiap wartawan seharusnya bebas daripada campur tangan luar dalam penulisan yang dihasilkannya. Para wartawan seharunya bersikap lebih professional dengan mengenepikan hal-hal peribadi terutamanya fahaman politik semasa melakukan penulisan bagi memastikan tidak wujudnya ulasan yang berat sebelah mengenai sesuatu isu yang menjadi topic perbicaraan dalam penulisannya.


Peranan Etika Dalam Bidang Kewartawanan.
            Dalam sesuatu bidang, etika merupakan elemen yang paling penting bagi memastikan segala yang dilakukan adalah betul. Peranan etika kewartawanan yang pertama ialah untuk mendidik para wartawan supaya menjadi pelapor yang jujur dan telus. Dalam melaporkan sesuatu isu, tidak dinafikan bahawa terdapat segelintir dalam golongan wartawan yang melanggar etika demi untuk keuntungan diri mahupun orang lain. Sejak kebelakangan ini, isu manipulasi media untuk kepentingan sesuatu organisasi dilihat semakin meningkat di mana wujudnya saluran-saluran yang bersifat berat sebelah menyebabkan penyaluran maklumat tidak berlaku dengan sempurna. Dengan adanya kod etika dalam bidang kewartawanan ini, para wartawan dapat dididik supaya bersifat professional dalam menyalurkan maklumat kepada orang ramai.
            Peranan etika kewartawanan yang seterusnya ialah sebagai garis panduan kepada para wartawan dalam melaksanakan tugas-tugas mereka. Kewujudan kod etika wartawan yang ditetapkan oleh Kesatuan Wartawan Kebangsaan Malaysia(NUJM) telah memudahkan para wartawan dalam menjalankan tugas. Mereka dapat menjalankan tugas dengan lebih lancar apabila mereka mengikuti segala yang telah ditetapkan dalam kod etika tersebut. Selain itu, kod etika tersebut juga menjadi panduan agar para wartawan tidak melakukan kesalahan yang menyebabkan mereka boleh disabitkan dengan undang-undang yang wujud di negara ini.
            Peranan etika dalam bidang kewartawanan ialah sebagai platform untuk mengeratkan hubungan antara wartawan. Pada kod etika kelapan yang digariskan oleh NUJM, para wartawan diminta untuk saling hormat menghormati antara satu sama lain dalam menjalankan tugas. Hal ini dititik beratkan dalam bidang kewartawanan kerana ianya membantu dalam proses mencari dan mengumpul bahan. Seseorang wartawan perlu mempunyai rangkaian yang luas agar proses mencari dan mengumpul bahan dapat dilakukan dengan mudah. Dengan penerapan nilai etika tersebut dalam bidang kewartawanan, ianya secara langsung membantu mengeratkan hubungan antara wartawan.

 Kelemahan dalam etika kewartawanan
Dalam etika kewartawanan mempunyai kelemahannya dalam pelaksanan kerana menyebabkan wartawatan tiada kebebasan dalam penulissan. Kebebasan sebagai wartawan adalah penting supaya wartawan dapat melaporkan setiap apa yang berlaku secara tepat dan terpecinci. Jika wartawan disekat kebebasannya  mereka tidak dapat melaporkan perkara sebenar dan kebebasan mereka juga akan  disekat. Selain itu wartawan juga akan menjadikan mereka di dalam lingkup yang sempit dan tidak dapat mengembangkan penulissan mereka mengikut gaya penulissan dan arah tuju penulissan mereka. Sebagai contohnya di Malaysia setiap wartawan telah ditetapkan etika dalam kewartawanan supaya mereka tidak menyimpang dan tidak menyentuh sensitiviti perkauman. Menurut bekas Menteri Penerangan, Datuk Paduka Abdul Kadir Sheikh Fadzir Akhbar semasa berucap di ketika merasmikan Perhimpunan Agung ke-12 Pertubuhan Agensi-agensi Berita Asia-Pasifik (Oana) stesen televisyen tidak boleh lagi menyuarakan pandangan sebagaimana sebelumnya. Alasan `kepentingan negara' dan alasan-alasan lain diberi dalam mempertahankan tindakan kawalan ketat terhadap media
Selain itu setiap berita juga ditapis oleh pihak berkepentingan sebagai contohnya penampan. Ini menyebabkan berita asal telah diedit supaya dan kebenaran sesuatu berita juga tidak dapat disampaikan dan menyebabkan masyarakat tidak tahu berita sebenarnya dan kebenaran tidak dapat disampaikan. Akibatnya masyarakat tidak mendapat maklumat yang betul yang tepat. Ini berlaku kerana wujudnya pihak – pihak yang mempunyai kepentingan di dalam sesuatu perkara. Sebagai contohnya semasa perhimpunan bersih pihak media di barisan kerajaan melaporkan hanya sedikit sahaja berbanding media pro kerajaan yang menyiarkan perhimpunan tersebut mendapat sambutan dan berjaya.
Akibat dari perkembangan pelbagai media yang berlaku menyebabkan penulisan sesuatu berita sukar dikawal. Ini juga telah menyebabkan etika kewartawanan tidak lagi dipatuhi dan akibat dari perkembangan media juga menyebabkan sesiapa sahaja bebas menulis mengikut kehendak dan pemikiran serta idealogi mereka tanpa berlandaskan fakta dan sumber yang sahih. Akibatnya wujud fitnah dan pelbagai salah laku yang menyebabkan isu – isu sensitif dibincangkan secara umun tanpa fakta dan pihak yang lebih arif dalam sesuatu perkara berbangkit.

1 comment: