Nuur Eemi Binti Mohamed
Khairul Bariah Binti Mohamad
Pusat Kesihatan Universiti, Universiti Utara
Malaysia (PKU UUM) merupakan pusat kesihatan yang menyediakan khidmat rawatan
kepada mahasiswa, staf, dan masyarakat sekitar sejajar dengan misinya iaitu menjadi pusat kecemerlangan perkhidmatan
kesihatan untuk melahirkan warga yang sihat secara keseluruhan melalui
perkhidmatan kesihatan yang komprehensif dan berkualiti. PKU
yang dahulunya dikenali sebagai Pusat Kesihatan Pelajar, (PKP) mula beroperasi
pada tahun 1986 di kampus sementara di Tanah Merah Bandar Darul Aman Jitra,
Kedah. Selepas 4 tahun berkhidmat di
kampus sementara, PKP turut berpindah selari dengan kampus barunya di Sintok. PKU
merupakan pusat kesihatan universiti yang pertama menggunakan sistem klinik
berkomputer atau dikenali sebagai CLIMAS hasil dari kerjasama dengan pusat
komputer UUM yang bertujuan untuk
mempercepatkan proses merawat pesakit. Sistem ini melibatkan keseluruhan
perkhidmatan perubatan dari masa pendaftaran sehingga pesakit mendapat rawatan.
Sistem ini telah mendapat pengiktirafan apabila memenangi anugerah Asia Pacific
Multimedia Information Technology and Communication Awards pada Mac 2001.
Menurut Penolong Pengarah PKU UUM Encik Hazizi Haron, sistem pengurusan PKU terbahagi
kepada empat unit iaitu unit kecemasan dan kemalangan, unit pesakit luar, unit
farmasi, dan unit pergigian. Setiap unit ini mengamalkan dasar 5S yang
menyebabkan perkhidmatan lebih sistematik dan teratur dalam menjalankan tugas
dalam kalangan staf PKU. Unit kecemasan
dan kemalangan diwujudkan untuk mengendalikan kes-kes yang memerlukan rawatan
dan perhatian segera petugas perubatan.
Ia tidak hanya terhad kepada kes
kemalangan kecemasan seperti serangan jantung, asthma yang teruk, pengsan dan
sebagainya.
Unit
pesakit luar pula menyediakan perkhidmatan rawatan primer kepada pesakit.
Perkhidmatan yang disediakan meliputi rawatan perubatan, rawatan susulan bagi
penyakit kronik seperti kencing manis dan darah tinggi, khidmat nasihat dan
kaunseling serta membuat rujukan kepada hospital kerajaan dan swasta bagi
kes-kes yang memerlukan rawatan susulan dan rawatan pakar.
Manakala unit farmasi
bertanggungjawab dalam membekalkan dan
menyediakan ubat kepada unit pesakit luar. Ubat-ubatan yang disediakan
oleh PKU UUM adalah yang terbaik dan memilih jenis-jenis ubat untuk pesakit
dibuat secara teliti serta mengambil kira pelbagai aspek termasuk kecekapan dan
keberkesanan dalam tren rawatan terkini
yang diguna pakai oleh pihak hospital kerajaan dan swasta. Selain itu unit
farmasi juga cuba menjana kewangan untuk universiti melalui bekalan ubat-ubatan
peti kecemasan, penjualan vitamin, makanan tambahan, peralatan perubatan,
barangan penjagaan kesihatan dan pergigian menerusi sub-unit Farmasi Satelitnya.
Sambutan yang diterima amat menggalakkan kerana harga yang ditawarkan amat
berpatutan dengan kos ubat-ubatan yang dijual di luar kampus.
Unit pergigian adalah satu bahagian
kecil di PKU UUM, namun begitu fungsinya amatlah besar dalam menawarkan perkhidmatan
rawatan pergigian kepada warga UUM. Antara perkhidmatan yang disediakan ialah pemeriksaan, cabutan, tampalan, cucian,
membuat gigi palsu dan khidmat nasihat. Pelajar dan staf yang ingin mendapatkan
rawatan di sini perlu mendapatkan temujanji terlebih dahulu kerana bilangan
pesakit yang dapat dirawat setiap hari adalah terhad. Unit ini juga menyediakan
perkhidmatan sampingan seperti rawatan pendakap gigi “braces” yang menawarkan kos rawatan yang minima kepada
pelajar dan staf bagi menjana sumber ekonomi universiti.
Bahagian kesihatan umum berperanan
dalam pencegahan dan pengawalan penyakit yang terdiri daripada empat sub-unit,
iaitu unit kawalan vektor (UKV), unit kawalan mutu makanan (UKMM), unit kawalan
penyakit berjangkit, dan unit pendidikan kesihatan. Unit kawalan vektor berperanan untuk mencegah
dan mengawal penyakit bawaan vektor seperti demam denggi dan denggi berdarah
dengan usahasama hospital Kerajaan untuk mengadakan semburan fogging bagi
mengurangkan pembiakan nyamuk di sekitar kampus UUM.
Untuk meningkatkan
nilai dan mutu perkhidmatan, PKU juga berkerjasaman dengan unit PKU seluruh IPT
untuk mengadakan mesyuarat dan perjumpaan pengarah dan ketua-ketua jabatan.
Selain daripada mesyuarat pengurusan, ia juga banyak membincangkan mengenai
mutu dan kenaikan taraf perkhidmatan kepada pelanggan juga bertukar-tukar idea
dalam pelaksanaan pengurusan perkhidmatan tersebut. Perjumpaan
pengarah-pengarah PKU ini dilakukan secara bergilir-gilir di setiap PKU
universiti.
Dari
segi pembagunan pengurusan, PKU UUM
telah banyak mencipta sistem baru untuk memudahkan pesakit, antaranya ialah
sistem CLIMAS, pelbagai servis tambahan seperti suntikan pencegah kanser servik
dan sebagainya. Peningkatan mutu perkhidmatan PKU UUM dapat dilihat apabila unit X-ray
memperkenalkan sistem dalam bentuk digital, ia mula digunakan untuk
pelajar semester satu sesi 2012/2013. Perkhidmatan ini berjaya dilaksanakan
untuk memudahkan kerja dan menjimatakan masa rawatan.
Pelbagai
lagi perkhidmatan yang dinaik taraf untuk kemudahan pelajar dan staf
universiti. Ianya bukan sahaja penjana kewangan universiti, tetapi memberi
kemudahan kepada pelajar dan staf untuk mendapatkan rawatan dengan mudah dan cepat.
service pasang braces ada lagi tak?
ReplyDelete